• Regulamin

serwisu i sklepu www.komsto.pl

 

§ 1

Definicje

Wszelkie wyrażenia pisane wielką literą, jak i inne terminy zawarte i wykorzystane w  Regulaminie, mają przede wszystkim znaczenie przypisane im poniżej:

1)      Administrator – Drafis Sp. z o.o. z siedzibą w Chlebowie, Chlebowo 140, 66-620 Gubin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000967359, NIP: 5272998831, REGON: 52178947000000, adres e-mail do kontaktu: info@komsto.pl;  telefon  do kontaktu: +48605499322.

2)      Cena – wyrażona w polskich złotych cena za Towar lub Treść Cyfrową.

3)      Dostawa – rodzaj usługi przewozowej wraz z określeniem przewoźnika.

4)      Formularz Kontaktowy – funkcjonalność umożliwiająca kontakt z Administratorem za pośrednictwem Serwisu.

5)      Formularz Zamówienia – funkcjonalność umożliwiająca dokonanie wyboru oraz zakupu Towarów lub Treści Cyfrowych.

6)      Formularz Zgłoszenia – funkcjonalność umożliwiająca kontakt ze Sprzedawcą za pośrednictwem Serwisu.

7)      Klient - pełnoletnia osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych (w tym Konsument), osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, zamierzająca zawrzeć Umowę Sprzedaży ze Sprzedawcą lub skorzystać z innych usług Serwisu, na zasadach określonych Regulaminem.

8)      Kodeks cywilny – ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.).

9)      Konsument – osoba fizyczna dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową lub osoba fizyczna zawierająca umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

10)  Konto – oznaczony indywidualną nazwą (loginem) oraz hasłem, zbiór zasobów w systemie teleinformatycznym Serwisu, w którym gromadzone są dane Klienta, który zarejestrował się w Serwisie zgodnie z Regulaminem.

11)  Koszyk – lista Towarów lub Treści Cyfrowych sporządzona przez Klienta, z Towarów lub Treści Cyfrowych oferowanych w Serwisie.

12)  Newsletterfunkcjonalność polegająca na przesyłaniu Klientowi informacji dotyczących Serwisu lub Administratora, w tym informacji handlowych i marketingowych, na adres e-mail podany przez Klienta podczas zapisu na Newsletter.

13)  Opinie funkcjonalność polegająca na  umożliwieniu Klientowi wystawiania opinii na temat Towarów lub Treści Cyfrowych.

14)  Polityka Prywatności – odnosząca się do Serwisu polityka prywatności, dostępna pod adresem: https://komsto.pl/news/n/134/Polityka-prywatnosci

15)  Prawo Autorskie - ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83 z późn. zm.).

16)  Serwis – serwis internetowy dostępny pod adresem https://komsto.pl, za pośrednictwem którego Klient może dokonać zakupu Towarów lub Treści Cyfrowych oraz skorzystać z Usług.

17)  Sprzedawca – Administrator.

18)  Szybki Kontakt Telefoniczny – funkcjonalność umożliwiająca Klientowi przesłanie Sprzedawcy numeru telefonu Klienta oraz poinformowania Sprzedawcy o potrzebie kontaktu telefonicznego z Klientem.

19)  Regulamin - niniejszy dokument określający zasady funkcjonowania Serwisu, zasady zawierania Umowy Sprzedaży pomiędzy Sprzedawcą a Klientem, w tym także obowiązki Sprzedawcy i Klienta, a także charakter, rodzaje i warunki świadczenia przez Sprzedawcę innych usług świadczonych drogą elektroniczną za pośrednictwem Serwisu.

20)  Towar - produkt dostępny w Serwisie, który może zostać zakupiony przez Klienta na zasadach określonych Regulaminem.

21)  Treść Cyfrowa - dane wytwarzane i dostarczane w postaci cyfrowej, które mogą zostać zakupione przez Klienta na zasadach określonych Regulaminem.

22)  Umowa – umowa o świadczenie usług drogą elektroniczną, zawierana między Klientem a Administratorem, na zasadach określonych w Regulaminie.

23)  Umowa Sprzedaży – umowa sprzedaży Towaru lub Treści Cyfrowej zawierana na odległość, za pośrednictwem Serwisu, pomiędzy Sprzedawcą a Klientem.

24)  Urządzenie Końcowe - urządzenie elektryczne lub elektroniczne przeznaczone do zapewniania telekomunikacji, przeznaczone do podłączenia bezpośrednio lub pośrednio do sieci (min. komputer, smartfon, tablet itp.).

25)  Usługi – usługi świadczone drogą elektroniczną w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 344 ze zm.), dostępne dla Klienta za pośrednictwem Serwisu.

26)  UŚUDE – ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 344 ze zm.).

27)  Zamówienie – oświadczenie woli Klienta o złożeniu Sprzedawcy  za pośrednictwem Serwisu oferty na zakup Towaru lub Treści Cyfrowej, za Cenę wskazaną w Serwisie, na zasadach określonych Regulaminem.

 

Wyrażenia lub zwroty niezdefiniowane w Regulaminie będą mieć znaczenie przypisywane im przez obowiązujące przepisy prawa, a przy braku takiej definicji powinny być rozumiane zgodnie ze znaczeniami obowiązującymi w branży prawniczej lub informatycznej.

 

§ 2

Postanowienia ogólne korzystania z Serwisu

1.      Regulamin jest dostępny w każdym czasie na stronie internetowej Serwisu w formie, która umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści Regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się Klient oraz umożliwia wydruk Regulaminu.

2.      Korzystanie z Serwisu lub Usług przez Klienta podlega przepisom obowiązującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przepisów prawa wspólnotowego.

3.      Przed rozpoczęciem korzystania z Serwisu lub Usług Klient jest zobowiązany do zapoznania się z treścią Regulaminu. Korzystanie z Serwisu jest dopuszczalne wyłącznie zgodnie z zasadami opisanymi w Regulaminie.

4.      Do korzystania z Serwisu oraz Usług niezbędne jest posiadanie przez Klienta komputera lub innego Urządzenia Końcowego z dostępem do sieci Internet, dowolnej przeglądarki internetowej z obsługą JavaScript oraz posiadania przez Użytkownika aktywnego konta poczty elektronicznej (e-mail).

5.      Korzystanie z Serwisu oraz Usług jest dobrowolne.

6.      Korzystanie z Serwisu oraz Usług przez Klienta jest nieodpłatne, chyba że w Regulaminie lub Serwisie wskazano inaczej.

7.      Korzystanie z Serwisu oraz Usług wymaga połączenia internetowego, co może być związane z koniecznością poniesienia kosztów połączenia z siecią Internet (opłata za przesyłanie danych), zgodnie ze stawką ustaloną przez operatora sieci dostarczającego tę usługę.

8.      Administrator wdraża środki bezpieczeństwa w celu ochrony przed nieautoryzowanym dostępem, nieupoważnioną zmianą, ujawnieniem lub zniszczeniem danych, w tym danych osobowych. W celu zabezpieczenia Serwisu przed wszystkimi typowymi obszarami zagrożeń - już na etapie wyboru technologii i architektury witryny - podjęto określone wybory technologiczne zmierzające do zwiększenia ochrony danych przesyłanych do lub z witryny przy wykorzystaniu sieci Internet. Klient winien mieć jednak świadomość, iż nikt nie jest w  stanie zagwarantować stuprocentowego bezpieczeństwa transmisji danych przy wykorzystaniu sieci Internet. Tym samym pomimo wysiłków, Administrator nie może zagwarantować i nie gwarantuje bezpieczeństwa informacji, w tym danych przesyłanych do lub z Serwisu.

9.      Poszczególne części Serwisu mogą zawierać odnośniki (linki) do stron zewnętrznych. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za treści umieszczone na stronach zewnętrznych, chyba że jest ich dostawcą.

10.   Klienta obowiązuje bezwzględny zakaz dostarczania treści o charakterze bezprawnym, w tym w publikowanych Opiniach, w korespondencji z Administratorem, a także wiadomościach przesyłanych za pomocą Serwisu. W szczególności korzystanie przez Klienta z usług nie może być sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa, dobrymi obyczajami, jak i nie może naruszać praw osób trzecich.

11.   Dodatkowo zabronione jest w szczególności:

a)      korzystanie z Serwisu lub Usług przy wykorzystaniu złośliwego kodu, tj. programu lub kodu komputerowego, uszkadzającego lub w inny sposób wpływającego niekorzystnie na systemy komputerowe lub jego elementy, oprogramowanie, sieci komputerowe, Urządzenia Końcowe lub dane,

b)      wprowadzanie do Serwisu ww. złośliwego kodu lub narażenie Serwisu na działanie ww. złośliwego kodu,

a)      kopiowanie, uszkadzanie, dekompilowanie lub jakiekolwiek inne działania dotyczące wykraczające poza zwykłe korzystanie z Serwisu lub Usług,

b)      podejmowanie działań naruszających prywatność Klientów,

c)      podejmowanie działań służących podstępnemu pozyskiwaniu danych Klientów,

d)      umieszczanie treści obelżywych, poniżających, upokarzających, nieprawdziwych, godzących w godność osób trzecich, Administratora, Serwisu, Klientów lub innych podmiotów,

e)      pobieranie, kopiowanie, przekazywanie lub udostępnianie, czy wykorzystywanie zawartości Serwisu, tj. w szczególności baz danych, raportów, zadań i innych treści udostępnionych w Serwisie, lub w jakikolwiek sposób korzystanie z nich w całości lub w istotnej części, w szczególności zakazane jest przekazywanie danych osobom trzecim, zarówno odpłatnie jak i nieodpłatnie, wykorzystywanie do celów własnych, jak i podejmowanie innych czynności, które zagrażałby interesom lub naruszałyby bezpośrednio lub pośrednio prawa Administratora lub Klientów.

12.   Administrator jest uprawniony do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych w ramach Serwisu danych składających się na, bądź będących elementem Serwisu, nieoznaczonych w sposób niebudzący wątpliwości jako zawartość pochodząca od Administratora.

13.   Administrator uprawniony jest do dokonywania zmian funkcjonalności Serwisu, w celu poprawy jego jakości oraz jego urozmaicenia. Zmiany, o których mowa nie mogą mieć wpływu na prawa nabyte Klientów. Odpowiednie zastosowanie znajduje w tym wypadku § 12 ust. 7 Regulaminu. 

14.   Naruszenie przez Klienta zasad określonych w ust. 10 lub 11 powyżej może stanowić przyczynę rozwiązania z Klientem umowy o świadczenia usługi Konta bez wypowiedzenia oraz likwidację Konta. W takim przypadku Administrator bez zbędnej zwłoki poinformuje Klienta o rozwiązaniu umowy o świadczenie usługi Konta oraz o przyczynach jej rozwiązania.

 

§ 3

Usługi Serwisu świadczone drogą elektroniczną

1.      W ramach Serwisu, Administrator świadczy następujące Usługi:

a)      Konto – Usługa ta polega na udostępnieniu Klientowi możliwości założenia Konta w Serwisie w ramach którego będzie możliwe:

1)      dokonywanie Zamówień,

2)      dostęp do historii złożonych Zamówień oraz Zgłoszeń,

3)      zarządzanie danymi podanymi podczas zakładania Konta i uzupełnianie danych,

4)      dostęp do możliwości zmiany hasła do Konta oraz adresu e-mail do konta,

b)      Formularz Zamówienia -  Usługa ta polega na udostępnieniu Klientowi możliwości  dokonania wyboru Towarów lub Treści Cyfrowych jakie chce zakupić, podglądu wybranych Towarów oraz kosztów dostawy, skorzystanie z kuponu rabatowego, uzupełnienia danych niezbędnych do dokonania zakupu Towarów oraz dokonanie Zamówienia.

c)      Formularz Kontaktowy – Usługa ta polega na umożliwieniu Klientowi kontaktu z Administratorem za pośrednictwem Serwisu.

d)      Formularz Zgłoszenia – Usługa ta polega na umożliwieniu Klientowi kontaktu ze Sprzedawcą za pośrednictwem Serwisu. Historia dokonanych zgłoszeń jest dostępna do wglądu za pośrednictwem Konta.

e)      Newsletter - Usługa ta polega na przesyłaniu Klientowi informacji dotyczących Serwisu lub Administratora, w tym informacji handlowych i marketingowych, na adres e-mail podany przez Klienta podczas zapisu na Newsletter,

f)       Szybki Kontakt Telefoniczny – Usługa ta polega na umożliwieniu Klientowi podania swojego numeru telefonu i poinformowanie Sprzedawcy o tym numerze telefonu oraz fakcie zapotrzebowania Klienta na kontakt telefoniczny z Administratorem. Po otrzymaniu numeru telefonu od Klienta, w ramach skorzystania przez Klienta z tej Usługi – Sprzedawca zadzwoni na numer telefonu podany przez Klienta, w jak najszybszym możliwym terminie, od momentu otrzymania numeru telefonu.

g)      Opinie – Usługa ta polega na  umożliwieniu Klientowi wystawiania opinii na temat Towarów lub Treści Cyfrowych.

2.      Usługa Konto.

1)      Klient może założyć Konto w Serwisie, poprzez dokonanie rejestracji za pośrednictwem Serwisu.

2)      W celu dokonania rejestracji w Serwisie i założenia Konta należy:

a)      wybrać opcję „Zarejestruj się” lub o podobnym znaczeniu,

b)      podać następujące dane:

·        adres e-mail,

·        hasło,

·        opcjonalnie inne dane określone podczas zakładania Konta.

c)      zaakceptować Regulamin i Politykę Prywatności,

d)      kliknąć przycisk „Zarejestruj się” lub o podobnym znaczeniu.

3)      Umowa o świadczenie Usługi Konta, określonej w ust. 1 lit a) zawierania jest w momencie założenia przez Klienta Konta, co odbywa się bezpośrednie po wykonaniu czynności określonej w ust. 3 pkt 2 lit d). 

4)      Umowa o świadczenie Usługi Konta zawierana jest na czas nieokreślony.

5)      Po założeniu Konta, Klient otrzyma, na podany przez siebie w toku zakładania Konta adres e-mail, wiadomość zawierającą potwierdzenie założenia Konta.

6)      Po założeniu Konta, Klient może się logować do Konta z użyciem adresu e-mail oraz hasła podanego podczas zakładania Konta.

7)      Przed dokonaniem pierwszego Zamówienia, Klient powinien uzupełnić swoje dane osobowe tj. imię, nazwisko, adres e-mail, numeru telefonu, dane adresowe (ulica, nr domu, nr lokalu, kod pocztowy, miasto, kraj), ewentualnie dodatkowo dane firmy.

8)      Klient jest zobowiązany do aktualizacji swoich danych podanych podczas zakładania Konta lub za pośrednictwem Konta.

9)      Zabronione jest udostępnianie Konta osobom trzecim. Klient ponosi wyłączną odpowiedzialność za udostępnienie danych do Konta osobom trzecim.

10)  W przypadku utracenia przez Klienta hasła do Konta, może on skorzystać z usługi przypomnienia hasła, podając adres e-mail użyty podczas zakładania Konta oraz nowe hasło. Klient będzie zobowiązany do potwierdzenia zmiany hasła, poprzez kliknięcie odnośnika w wiadomości elektronicznej e-mail o zmianie hasła, jaką otrzyma od Administratora.

11)  Klient może rozwiązać Umowę o świadczenie Usługi Konta w każdym czasie, składając Administratorowi oświadczenie w formie pisemnej na adres Administratora lub w formie mailowej na adres e-mail: info@komsto.pl W takim przypadku Umowa zostanie rozwiązana z chwilą otrzymania oświadczenia przez Administratora, a Konto Klienta zostanie usunięte.

12)  Złożenie oświadczenia określonego w ustępie powyżej nie wpływa na Umowy Sprzedaży zawarte przez Klienta przed dniem złożenia oświadczenia.

3.      Usługa Formularz Zamówienia.

1)      Umowa o świadczenie Usługi Formularza Zamówienia, określonej w ust. 1 lit b), zawierana jest na czas określony, w momencie rozpoczęcia korzystania przez Klienta z Usługi.

2)      Umowa ulega rozwiązaniu z chwilą opuszczenia przez Klienta Serwisu lub złożenia Zamówienia.

4.      Usługa Formularz Kontaktowy.

1)      Umowa o świadczenie Usługi Formularz Kontaktowy, określonej w ust. 1 lit c), zawierana jest na czas określony, w momencie rozpoczęcia korzystania przez Klienta z Usługi.

2)      W celu skorzystania z Formularza Kontaktowego należy wypełnić Formularz Kontaktowy, poprzez podanie danych wskazanych w serwisie na stronie zawierającej Formularz Kontaktowy, zaakceptować Regulamin i Politykę Prywatności oraz kliknąć przycisk „Wyślij” lub o podobnym znaczeniu.

3)      Umowa ulega rozwiązaniu z chwilą przesłania przez Klienta wiadomości do Administratora lub zamknięcia strony Serwisu zawierającej Formularz Kontaktowy.

5.      Usługa Formularz Zgłoszenia.

1)      Umowa o świadczenie Usługi Formularza Zgłoszenia, określonej w ust. 1 lit d), zawierana jest na czas określony, w momencie rozpoczęcia korzystania przez Klienta z Usługi.

2)      W celu skorzystania z Usługi Formularza Zgłoszenia należy wypełnić Formularz Zgłoszenia, poprzez podanie danych wskazanych w serwisie na stronie zawierającej Formularz Zgłoszenia, zaakceptować Regulamin i Politykę Prywatności i kliknąć przycisk „Wyślij” lub o podobnym znaczeniu.

3)      Umowa ulega rozwiązaniu z chwilą przesłania przez Klienta wiadomości do Sprzedawcy lub zamknięcia strony Serwisu zawierającej Formularz Zgłoszenia.

4)      Po skorzystaniu z Usługi Formularza Zgłoszenia, Klient może weryfikować historię zgłoszeń przesłanych z użyciem Formularza Zgłoszeń - za pośrednictwem Konta Klienta.

6.      Usługa Newsletter.

1)      Umowa o świadczenie Usługi Newslettera, określonej w ust. 1 lit e) jest zawierana po podaniu przez Klienta adresu e-mail, zaakceptowaniu Regulaminu, Polityki Prywatności, przyjęciu do wiadomości, iż zapisanie się na Newsletter oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie informacji przesyłanych w ramach Usługi Newsletter na podany przez Użytkownika adres e-mail i potwierdzeniu zapisu na Newsletter za pomocą udostępnionego przycisku „Zapisz się” lub o podobnej treści.

2)      Umowa o świadczenie Usługi Newsletter zawierana jest na czas nieokreślony.

3)      Usługa może być świadczona w nieregularnych odstępach czasu.

4)      Klient w dowolnym momencie może zrezygnować z Usługi Newsletter.

5)      Rezygnacja z Usługi Newsletter winna być wysłana w formie pisemnej na adres Administratora lub mailowo na adres info@komsto.pl Rekomendowane jest przesłanie wiadomości e-mail z adresu skrzynki pocztowej Użytkownika, podanego w Formularzu.

6)      Rezygnacja z Usługi Newsletter możliwa jest także za pośrednictwem linku wskazanego w każdej wiadomości otrzymanej w ramach Usługi.

7)      Rezygnacja z Usługi Newsletter powoduje rozwiązanie Umowy z chwilą otrzymania rezygnacji przez Administratora.

7.      Usługa Szybki Kontakt Telefoniczny.

1)      Umowa o świadczenie Usługi Szybki Kontakt Telefoniczny, określonej w ust. 1 lit f), zawierana jest na czas określony, w momencie rozpoczęcia korzystania przez Klienta z Usługi.

2)      W celu skorzystania z Usługi Szybki Kontakt Telefoniczny należy wypełnić pole podania numeru telefonu, poprzez wpisanie numeru telefonu oraz zaakceptować Regulamin i Politykę Prywatności i kliknąć przycisk „Wyślij” lub o podobnym znaczeniu.

3)      Umowa ulega rozwiązaniu z chwilą przesłania przez Klienta numeru telefonu do Sprzedawcy lub zamknięcia strony Serwisu zawierającej pole do podania numeru telefonu.

8.      Usługa Opinie.

1)      Klient może wystawiać opinie na temat Towarów lub Treści Cyfrowych dostępnych w Serwisie.

2)      Administrator zapewnia, iż opinie opublikowane w Serwisie będą pochodzić wyłącznie od Klientów, którzy dokonali zakupu opiniowanych Towarów lub Treści Cyfrowych, poprzez wdrożenie systemu, który uniemożliwia wystawianie opinii przez Klientów nieposiadających Konta lub niezalogowanych, jak i umożliwiających wystawianie opinii przez Klientów wyłącznie w odniesieniu do Towarów lub Treści Cyfrowych, których zakupu dokonali.

3)      Wystawienia opinii będzie możliwe wyłącznie dla Klientów posiadających Konto w Serwisie, po zalogowaniu na Konto.

4)      Klient może wystawić opinię wyłącznie w odniesieniu do Towaru lub Treści Cyfrowej, której zakupu dokonał za pośrednictwem Serwisu.

5)      Klient zobowiązuje się do wystawiania wyłącznie prawdziwych opinii na temat zakupionego Towaru lub Treści Cyfrowej. Wystawiane opinie nie mogą zawierać innych elementów, niż opinia Klienta na temat Towaru lub Treści Cyfrowej, w tym w szczególności nie mogą zawierać odnośników do innych stron, treści reklamowych lub komercyjnych.

6)      W celu dodania opinii należy:

a)      zalogować się na Konto,

b)      dokonać oceny produktu poprzez wystawienie gwiazdek

c)      podać treść opinii w Serwisie, na stronie Towaru lub Treści Cyfrowej co do której opinia ma zostać umieszczona.

d)      zaakceptować Regulamin i Politykę Prywatności,

e)      Kliknąć przycisk „Dodaj opinię” lub o podobnej treści.

7)      Klient zobowiązuje się do zamieszczania opinii, które w żaden sposób nie naruszają obowiązujących przepisów prawa ani jakichkolwiek praw osób trzecich, a także są zgodne z dobrymi obyczajami. Klient ponosi odpowiedzialność za treść opinii opublikowanych w Serwisie, które zostały przesłane przez Klienta.

8)      Opinia zostanie opublikowana po dokonaniu przez Administratora weryfikacji zgodności treści opinii z zasadami opisanymi w Regulaminie, w szczególności w § 2 ust. 10 i 11 Regulaminu.

9)      Jeśli przesłana przez Klienta opinia będzie niezgodna z zasadami opisanymi w Regulaminie, Sprzedawca odrzuci opinię Klienta i poinformuje Klienta o przyczynach odrzucenia opinii w formie wiadomości elektronicznej e-mail przesłanej na adres e-mail Klienta podany w danych Konta, w terminie 14 dni roboczych od dnia dodania opinii.

10)  Administrator zastrzega sobie prawo do usunięcia opinii Klienta, w przypadku otrzymania uzasadnionego wezwania do usunięcia opinii sprzecznej z obowiązującymi przepisami prawa lub dobrymi obyczajami lub naruszającej prawa osób trzecich.

11)  Umowa o świadczenie Usługi Opinie, określonej w ust. 1 lit g), zawierana jest na czas określony, w momencie rozpoczęcia korzystania przez Klienta z Usługi.

12)  Umowa ulega rozwiązaniu z chwilą opublikowania opinii w Serwisie lub otrzymania przez Klienta wiadomości o odrzuceniu opinii przez Administratora albo z chwilą zamknięcia strony Serwisu przez Klienta, z pominięciem przesłania opinii do publikacji.

9.      Klient, korzystając z dowolnej z Usług, zobowiązuje się do niepodawania fałszywych danych osobowych, jak również do niepodawania danych osobowych innej osoby, bez jej pozwolenia. Klient ponosi wyłączną odpowiedzialność za treść podanych przez siebie danych, w tym również odpowiedzialność za ewentualne naruszenie praw osób trzecich.

 

§3

Składanie zamówień w Serwisie

1.      Informacje umieszczone w Serwisie nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego, a jedynie zaproszenie do zawarcia umowy w rozumieniu art. 71 Kodeksu cywilnego.

2.      Towary lub Treści Cyfrowe umieszczone w Serwisie każdorazowo zawierają opis danego Towaru lub Treści Cyfrowej.

3.      Opis Treści Cyfrowej zawiera w szczególności funkcjonalność Treści Cyfrowej oraz techniczne środki ochrony Treści Cyfrowej, jeśli zostały zastosowane. Dodatkowo opis może zawierać informacje mające znaczenie dla kompatybilności i interoperacyjności Treści Cyfrowych.

4.      Każdorazowo do korzystania z Treści Cyfrowej niezbędne będzie urządzenie typu komputer, tablet, laptop, smartfon, posiadające połączenie z siecią Internet oraz zainstalowany system operacyjny.

5.      Wszystkie Ceny podawane przez Sprzedającego wyrażone są̨ w polskiej walucie i są̨ cenami brutto (zawierają̨ podatek VAT).

6.      Do Ceny mogą zostać doliczone koszty dostawy, przy czym jego wysokość  jest zależna od wybranej przez Klienta formy dostawy. Przed złożeniem Zamówienia Klient otrzyma informację o wysokości kosztów dostawy.

7.      Towary lub Treści Cyfrowe oferowane w Serwisie są legalnie wprowadzone na rynek polski i są wolne od wad fizycznych i prawnych.

8.      Dokonywanie Zamówień w Serwisie odbywa się za pośrednictwem Formularza Zamówień.

9.      Zamówienia na Towary dostępne w Serwisie mogą być składane przez całą dobę przez 7 dni w tygodniu, z wyłączeniem okresu przerw technicznych i konserwacyjnych.

10.   Zamówienie może zostać złożone zarówno przez Klienta posiadającego Konto, jak i przez Klienta nie posiadającego Konto.

11.   W celu złożenia Zamówienia przez Klienta nieposiadającego Konta lub bez logowania na Konto należy:

a.      zapoznać się z treścią Regulaminu oraz Polityką Prywatności,

b.      dokonać wyboru Towarów lub Treści Cyfrowych i dodać je do Koszyka,

c.       przejść do Koszyka i wypełnić Formularz Zamówień podając niezbędne dane tj. imię, nazwisko, adres e-mail, numeru telefonu, dane adresowe (ulica, nr domu, nr lokalu, kod pocztowy, miasto, kraj), ewentualnie dodatkowo nazwę firmy – jeśli składa zamówienie na firmę.

d.      wybrać sposób Dostawy (spośród wyświetlonych sposobów Dostawy wraz z ich kosztami),

e.      wybrać formę płatności,

f.        zapoznać się z łączną kwotą do zapłacenia wraz z kosztem Dostawy,

g.      zaakceptować Regulamin i Politykę Prywatności oraz regulamin wybranego przez Klienta operatora płatności (jeśli taki operator został wybrany),

h.      w przypadku dokonywania zakupu Treści Cyfrowej – zaakceptować zgodę o treści „Wyrażam zgodę na dostarczenie kupowanej Treści Cyfrowej przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Oświadczam, że zostałam/em poinformowana/ny i przyjęłam/ąłem do wiadomości, że po dostarczeniu Treści Cyfrowej utracę prawo odstąpienia od umowy. Jeśli natomiast nie zaznaczę tej zgody, kupowana Treść Cyfrowa zostanie do mnie przesłana po upływie 14 dni od dnia zawarcia umowy. W przypadku braku zaakceptowania powyższej zgody zastosowanie znajduje §4 ust. 6 Regulaminu,

i.        kliknąć przycisk „Zamów i zapłać” lub o podobnym brzmieniu, którego kliknięcie oznacza złożenie Zamówienia,

12.   W celu złożenia Zamówienia przez Klienta zalogowanego na Koncie należy:

a.      zapoznać się z treścią Regulaminu oraz Polityką Prywatności,

b.      dokonać wyboru Towarów lub Treści Cyfrowych i dodać je do Koszyka,

c.       przejść do Koszyka i wypełnić Formularz Zamówień podając niezbędne dane (o ile nie zostały podane wcześniej w ustawieniach Konta) tj. imię, nazwisko, adres e-mail, numeru telefonu, dane adresowe (ulica, nr domu, nr lokalu, kod pocztowy, miasto, kraj), dane do wysyłki – jeśli są odmienne od danych adresowych, ewentualnie dodatkowo nazwę firmy – jeśli składa zamówienie na firmę.

d.      wybrać sposób Dostawy (spośród wyświetlonych sposobów Dostawy wraz z ich kosztami),

e.      wybrać formę płatności,

f.        zapoznać się z łączną kwotą do zapłacenia wraz z kosztem Dostawy,

g.      zaakceptować Regulamin i Politykę Prywatności oraz regulamin wybranego przez Klienta operatora płatności (jeśli taki operator został wybrany),

h.      w przypadku dokonywania zakupu Treści Cyfrowej – zaakceptować jedno z poniższych oświadczeń: „Wyrażam zgodę na dostarczenie kupowanej Treści Cyfrowej przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Oświadczam, że zostałam/em poinformowana/ny i przyjęłam/ąłem do wiadomości, że po dostarczeniu Treści Cyfrowej utracę prawo odstąpienia od umowy.” albo „Nie wyrażam zgody na dostarczenie kupowanej Treści Cyfrowej przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Przyjmuję do wiadomości, że kupowana Treść Cyfrowa zostanie do mnie przesłana po upływie 14 dni od dnia zawarcia umowy”. W przypadku braku wyrażenia zgody zastosowanie znajduje §4 ust. 6 Regulaminu,

i.        kliknąć przycisk „Zamów i zapłać” lub o podobnym brzmieniu, którego kliknięcie oznacza złożenie Zamówienia.

13.   Po złożeniu Zamówienia Klient zobowiązany jest do dokonania zapłaty z góry za zamówione Towary oraz koszt ich Dostawy, nie później niż w terminie 3 dni kalendarzowych od dnia złożenia Zamówienia, za wyjątkiem dokonania przez Klienta wyboru płatności przy odbiorze.

14.   Dokonywanie zapłaty Ceny oraz kosztu Dostawy może być związane z naliczeniem dodatkowych opłat przez bank lub instytucję bankową, za pośrednictwem, której przelew jest realizowany. W takim wypadku naliczenie opłat następuje zgodnie ze stawką ustaloną przez dostawcę tej usługi.

15.   Złożenie Zamówienia stanowi złożenie Sprzedawcy przez Klienta oferty zawarcia Umowy Sprzedaży.

16.   Po złożeniu Zamówienia Sprzedawca przesyła Klientowi wiadomość e-mail potwierdzającą otrzymanie Zamówienia. Potwierdzenie otrzymania zamówienia nie stanowi oświadczenia Sprzedawcy o przyjęciu oferty Klienta.

17.   Oferta Klienta (Zamówienie) jest wiążąca przez 1 dzień roboczy po dniu złożenia zamówienia. Jeżeli we wskazanym terminie, Sprzedawca nie wyśle Klientowi potwierdzenia przyjęcia Zamówienia do realizacji (w formie wiadomości elektronicznej e-mail), oferta Klienta wygasa. W takim przypadku wszelkie płatności uiszczone przez Klienta zostaną mu niezwłocznie zwrócone. Potwierdzenie przyjęcia Zamówienia do realizacji wysyłane będzie na adres e-mail podany przez Klienta w Formularzu Zamówień.

18.   Za wyjątkiem dokonania przez Klienta wyboru płatności przy odbiorze, brak zapłaty za zamówione Towary oraz koszty Dostawy, w terminie określonym w ust. 15, spowoduje brak przyjęcia przez Sprzedawcę oferty złożonej przez Klienta oraz anulowanie Zamówienia.

19.   W razie konieczności doprecyzowania szczegółów Zamówienia lub w przypadku nieprawidłowego wypełniania Formularza Zamówienia Sprzedawca zastrzega sobie prawo do kontaktu z Klientem na podany przez niego adres e-mail lub numer telefonu.

20.   Umowa Sprzedaży pomiędzy Sprzedawcą a Klientem zostaje zawarta z momentem otrzymania przez Klienta wiadomości e-mail potwierdzającej przyjęcie Zamówienia do realizacji.

21.   Wiadomość o przyjęciu Zamówienia do realizacji uważa się za oświadczenie Sprzedawcy o przyjęciu oferty Klienta, o której mowa w ust. 17 powyżej. Wiadomość określona powyżej, stanowi potwierdzenie zawarcia Umowy Sprzedaży na odległość. Przedmiotowa wiadomość e-mail stanowi również utrwalenie, zabezpieczenie i udostępnienie Klientowi treści Umowy Sprzedaży oraz potwierdzenie Klientowi istotnych postanowień Umowy Sprzedaży.

22.   Za moment otrzymania wiadomości e-mail o przyjęciu Zamówienia do realizacji przez Klienta uznaje się moment zapisania wiadomości na serwerze, na którym Klient ma konto poczty elektronicznej e-mail.

23.   W przypadku braku przyjęcia oferty Klienta lub upływu terminu na przyjęcie oferty Klienta przez Sprzedawcę, Sprzedawca poinformuje o tym fakcie Klienta poprzez wysłanie mu wiadomości elektronicznej e-mail na adres e-mail podany przez Klienta podczas składania Zamówienia.

24.   Niezależnie od powyższych zasad, po otrzymaniu Zamówienia, Sprzedawca może złożyć Klientowi kontrofertę w zakresie zaproponowania Klientowi innych Towarów niż wskazane przez Klienta w Zamówieniu. W takim przypadku oferta Sprzedawcy jest wiążąca przez 3 dni robocze od momentu przesłania kontroferty Klientowi na adres e-mail podany podczas składania Zamówienia. Jeśli Klient nie potwierdzi przyjęcia oferty Sprzedawcy we wskazanym powyżej terminie, w formie wiadomości elektronicznej e-mail lub odmówi przyjęcia oferty, oferta przestaje wiązać, a wszelkie płatności uiszczone przez Klienta zostaną mu niezwłocznie zwrócone. Strony w drodze negocjacji mogą poczynić inne ustalenia w zakresie wskazanym powyżej.

25.   W przypadku nieodebrania przez Klienta Towarów (po dokonaniu przez Klienta zapłaty za Zamówienie) przesłanych do niego zgodnie z wybraną przez Klienta formą Dostawy, w terminie dostawy, Sprzedawca może odstąpić od Umowy Sprzedaży bez wyznaczania Klientowi dodatkowego terminu na odebranie Towaru. Klient zostanie poinformowany o odstąpieniu przez Sprzedawcę od Umowy Sprzedaży w formie wiadomości elektronicznej e-mail podanej przez Klienta podczas składania Zamówienia.

26.   W przypadku dokonania przez Klienta wyboru płatności przy odbiorze w formie dostawy produktu za pobraniem, Klient zobowiązany będzie do zapłaty kwoty Ceny zamówionych Towarów i Treści Cyfrowych przy Dostawie. Zapłata winna być dokonana na rzecz Sprzedawcy za pośrednictwem podmiotu realizującego Dostawę. W przypadku braku dokonania przez Klienta zapłaty zgodnie z ust. powyżej, Sprzedawca może odstąpić od Umowy Sprzedaży bez wyznaczania Klientowi dodatkowego terminu na dokonanie zapłaty. O odstąpieniu od Umowy Sprzedaży Klient zostanie poinformowany w formie wiadomości elektronicznej e-mail przesłanej na adres e-mail podany przez Klienta podczas składania Zamówienia.

27.   W przypadku dokonania przez Klienta wyboru płatności przy odbiorze w formie odbioru osobistego, Klient zobowiązany będzie do zapłaty kwoty Ceny zamówionych Towarów i Treści Cyfrowych przy podczas odbioru osobistego. Zapłata winna być dokonana na rzecz Sprzedawcy w punkcie odbioru osobistego. W przypadku braku dokonania przez Klienta zapłaty zgodnie z ustępem powyżej lub braku dokonania odbioru osobistego w terminie określonym w §4 ust. 7 Sprzedawca może odstąpić od Umowy Sprzedaży bez wyznaczania Klientowi dodatkowego terminu na dokonanie zapłaty. O odstąpieniu od Umowy Sprzedaży Klient zostanie poinformowany w formie wiadomości elektronicznej e-mail przesłanej na adres e-mail podany przez Klienta podczas składania Zamówienia.

28.   Naruszenie przez Klienta zasad określonych w ust. 27-29 tj.:

a)      nieodebranie zamówionych i wysłanych przez Sprzedawcę Towarów (ust. 27),

b)      nieopłacanie i nieodebranie wysłanych przez Sprzedawcę Towarów (ust. 28),

c)      nieopłacenie i nieodebranie towarów osobiście przez Klienta w ustalonym terminie (ust. 29),

może stanowić przyczynę rozwiązania z Klientem Umowy o świadczenia Usługi Konta bez wypowiedzenia oraz likwidację Konta. W takim przypadku Administrator bez zbędnej zwłoki poinformuje Klienta o rozwiązaniu Umowy o świadczenie Usługi Konta oraz o przyczynach jej rozwiązania.

 

§4

Dostawa

1.      Szczegółowy lista sposobów oraz kosztów Dostawy jest dostępna w Serwisie.

2.      Dostawa Towarów jest realizowana wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polski.

3.      Koszty Dostawy ponosi Klient.

4.      Dostawa Towarów lub Treści Cyfrowych dokonywana jest zgodnie ze sposobem dostawy wybranym przez Klienta na adres (Towary) lub adres e-mail (Treści Cyfrowe) podany przy składaniu Zamówienia, za wyjątkiem wybrania przez Klienta odbioru osobistego zakupionych Towarów.

5.      Z zastrzeżeniem ust. 7 poniżej, Towar zakupiony przez Klienta, zostanie wysłany do Klienta nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia zawarcia Umowy Sprzedaży.

6.      Treści Cyfrowe zakupione przez Klienta, zostaną wysłane do Klienta nie później niż w terminie 3 dni od dnia zawarcia Umowy Sprzedaży. W przypadku braku wyrażenia zgody określonej w §3 ust. 13 lit h) lub ust. 14 lit h) Treść Cyfrowa zostanie Klientowi wysłana w terminie 3 dni od dnia w którym upłynął 14 dniowy termin na odstąpienie od Umowy Sprzedaży.

7.      Wszystkie przesyłki zawierające Towary pakowane są tak, by Towary wytrzymały warunki transportu. Pomimo powyższego zalecane jest dokonanie przez Klienta sprawdzenia zawartości otrzymanej przesyłki w obecności kuriera. W przypadku, gdy przesyłka będzie otwarta lub w widoczny sposób uszkodzona, zalecane jest spisanie przez Klienta protokołu szkody, w obecności kuriera (odpowiedni druk posiada przy sobie kurier) i nie odbieranie przesyłki. O powyższym Klient zobowiązany jest niezwłocznie poinformować Sprzedawcę.

8.      Na każdy Towar lub Treść Cyfrową zakupione przez Klienta wystawiany jest  paragon sprzedaży lub faktura VAT. Faktura VAT jest dostarczana drogą elektroniczną na podany przez Klienta adres e-mail, chyba że Klient wyraźnie wskaże w uwagach do zakupu, że faktura VAT powinna być dostarczona w formie tradycyjnej.

 

§5

Reklamacje dotyczące Towarów

1.      Sprzedawca jest zobowiązany do dostarczenia Klientowi Towaru zgodnego z Umową Sprzedaży.

2.      Sprzedawca nie udziela gwarancji na Towary oraz nie świadczy usług posprzedażowych.

3.      Szczegółowe uprawnienia Konsumentów z tytułu braku zgodności towaru z umową określone zostały w rozdziale 5a Ustawy o Prawach Konsumenta.

4.      W przypadku braku zgodności Towaru z Umową Sprzedaży Konsumentowi przysługuje prawo do złożenia reklamacji.

5.      Wszelkie reklamacje dotyczące Towarów zakupionych w Serwisie można składać pisemnie na adres siedziby Sprzedawcy lub drogą elektroniczną na adres: info@komsto.pl

6.      Zaleca się, by reklamacja zawierała:

a.      wskazanie reklamowanego Towaru,

b.      numer Zamówienia,

c.       opis przyczyny złożenia reklamacji, tj. rodzaj i data wystąpienia wady, 

d.      żądanie Konsumenta,

e.      imię i nazwisko oraz dane kontaktowe Konsumenta składającego reklamację Towaru,

 

7.      Wymogi określone w ust. 6 stanowią rekomendację Sprzedawcy, celem szybkiego i skutecznego przeprowadzenia procesu reklamacji. Niezachowanie tych wymogów nie ma wpływu na skuteczność złożonej reklamacji.

8.      Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności Towaru z Umową Sprzedaży istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności Towaru do użycia, określony przez Sprzedawcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy. Domniemywa się, że brak zgodności Towaru z Umową Sprzedaży, który ujawnił się przed upływem dwóch lat od chwili dostarczenia Towaru, istniał w chwili jego dostarczenia, o ile nie zostanie udowodnione inaczej lub domniemania tego nie można pogodzić ze specyfiką Towaru lub charakterem braku zgodności towaru z umową.

9.      Sprzedawca nie może powoływać się na upływ terminu do stwierdzenia braku zgodności towaru z umową określonego w ust. 8, jeżeli brak ten podstępnie zataił.

10.   Jeżeli Towar jest niezgodny z umową, Konsument może żądać jego naprawy lub wymiany.

11.   Sprzedawca może dokonać wymiany, gdy Konsument żąda naprawy, lub Sprzedawca może dokonać naprawy, gdy Konsument żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności Towaru z Umową Sprzedaży w sposób wybrany przez Konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla Sprzedawcy. Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla Sprzedawcy, może on odmówić doprowadzenia Towaru do zgodności z Umową Sprzedaży.

12.   Przy ocenie nadmierności kosztów dla Sprzedawcy uwzględnia się wszelkie okoliczności sprawy, w szczególności znaczenie braku zgodności Towaru z Umową Sprzedaży, wartość Towaru zgodnego z Umową Sprzedaży oraz nadmierne niedogodności dla Konsumenta powstałe wskutek zmiany sposobu doprowadzenia Towaru do zgodności z Umową Sprzedaży.

13.   Sprzedawca dokonuje naprawy lub wymiany w rozsądnym czasie od chwili, w której Sprzedawca został poinformowany przez Konsumenta o braku zgodności z Umową Sprzedaży, i bez nadmiernych niedogodności dla Konsumenta, uwzględniając specyfikę Towaru oraz cel, w jakim Konsument go nabył. Koszty naprawy lub wymiany, w tym w szczególności koszty opłat pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów, ponosi Sprzedawca.

14.   Konsument udostępnia Sprzedawcy Towar podlegający naprawie lub wymianie. Sprzedawca odbiera od Konsumenta Towar na swój koszt.

15.   Jeżeli Towar został zamontowany przed ujawnieniem się braku zgodności Towaru z Umową Sprzedaży, Sprzedawca demontuje Towar oraz montuje go ponownie po dokonaniu naprawy lub wymiany albo zleca wykonanie tych czynności na swój koszt.

16.   Konsument nie jest zobowiązany do zapłaty za zwykłe korzystanie z Towaru, który następnie został wymieniony.

17.   Jeżeli Towar jest niezgodny z Umową Sprzedaży, Konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od Umowy Sprzedaży, gdy:

a)      Sprzedawca odmówił doprowadzenia Towaru do zgodności z Umową Sprzedaży,

b)      Sprzedawca nie doprowadził Towaru do zgodności z Umową Sprzedaży,

c)      brak zgodności Towaru z Umową Sprzedaży występuje nadal, mimo że Sprzedawca próbował doprowadzić Towar do zgodności z Umową Sprzedaży,

d)      brak zgodności Towaru z Umową Sprzedaży jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od Umowy Sprzedaży bez uprzedniego skorzystania ze środków ochrony określonych w ust. 10,

e)      z oświadczenia Sprzedawcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on Towaru do zgodności z Umową Sprzedaży w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla Konsumenta.

18.   Obniżona cena musi pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z Umowy Sprzedaży, w jakiej wartość Towaru niezgodnego z Umową Sprzedaży pozostaje do wartości Towaru zgodnego z Umową Sprzedaży.

19.   Sprzedawca zwraca Konsumentowi kwoty należne wskutek skorzystania z prawa obniżenia ceny niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia Konsumenta o obniżeniu ceny.

20.   Konsument nie może odstąpić od Umowy, jeżeli brak zgodności Towaru z Umową Sprzedaży jest nieistotny. Domniemywa się, że brak zgodności Towaru z Umową Sprzedaży jest istotny.

21.   Jeżeli brak zgodności z Umową Sprzedaży dotyczy jedynie niektórych Towarów dostarczonych na podstawie Umowy Sprzedaży Konsument może odstąpić od Umowy Sprzedaży jedynie w odniesieniu do tych Towarów, a także w odniesieniu do innych Towarów nabytych przez Konsumenta wraz z Towarami niezgodnymi z Umową Sprzedaży, jeżeli nie można rozsądnie oczekiwać, aby Konsument zgodził się zatrzymać wyłącznie Towary zgodne z Umową Sprzedaży.

22.   W razie odstąpienia od Umowy Sprzedaży Konsument niezwłocznie zwraca Towar Sprzedawcy na jego koszt. Sprzedawca zwraca Konsumentowi cenę niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania Towaru lub dowodu jego odesłania.

23.   Sprzedawca dokonuje zwrotu ceny przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył Konsument, chyba że Konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.

24.   Reklamacje są rozpatrywane przez Sprzedawcę w terminie 14 dni od dnia otrzymania reklamacji.

25.   W przypadku potrzeby uzupełnienia zgłoszenia reklamacyjnego Sprzedawca może skontaktować się z Klientem celem uzupełnienia przesłanego zgłoszenia.

26.   Odpowiedź na reklamację zostanie przesłana przez Sprzedawcę Konsumentowi na adres e-mail lub adres do doręczeń podany w reklamacji.

27.   Konsument posiada również możliwość skorzystania z pozasądowych metod rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczenia, w tym:

a)      drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy internetowej ODR Unii Europejskiej umożliwiającej składanie reklamacji i dochodzenie roszczeń związanych z zawartą Umową Sprzedaży, dostępnej na stronie: ec.europa.eu/odr

b)      zwrócenia się do stałego polubownego sądu konsumenckiego działającego przy Inspekcji Handlowej z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu wynikłego z zawartej Umowy Sprzedaży,

c)      zwrócenia się do wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej z wnioskiem o wszczęcie postępowania mediacyjnego w sprawie polubownego zakończenia sporu między Klientem a Sprzedawcą,

d)      skorzystania z bezpłatnej pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich).

28.   Sprzedawca wyłącza swoją odpowiedzialność z tytułu rękojmi w stosunku do Klientów innych niż Konsumenci.

 

§7

Reklamacje dotyczące Treści Cyfrowych

1.      Sprzedawca jest zobowiązany do dostarczenia Klientowi Treści Cyfrowej zgodnej z Umową Sprzedaży.

2.      Sprzedawca nie udziela gwarancji na Treści Cyfrowe oraz nie świadczy usług posprzedażowych.

3.      Szczegółowe uprawnienia Konsumentów z tytułu braku zgodności towaru z umową określone zostały w rozdziale 5b Ustawy o Prawach Konsumenta.

4.      W przypadku braku zgodności Treści Cyfrowej z Umową Sprzedaży Konsumentowi przysługuje prawo do złożenia reklamacji.

5.      Wszelkie reklamacje dotyczące Treści Cyfrowych zakupionych w Serwisie można składać pisemnie na adres siedziby Sprzedawcy lub drogą elektroniczną na adres: info@komsto.pl.

6.      Zaleca się, by reklamacja zawierała:

a.      wskazanie reklamowanej Treści Cyfrowej,

b.      numer Zamówienia,

c.       opis przyczyny złożenia reklamacji, tj. rodzaj i data wystąpienia wady, 

d.      żądanie Konsumenta,

e.      imię i nazwisko oraz dane kontaktowe Konsumenta składającego reklamację Towaru,

 

7.      Wymogi określone w ust. 6 stanowią rekomendację Sprzedawcy, celem szybkiego i skutecznego przeprowadzenia procesu reklamacji. Niezachowanie tych wymogów nie ma wpływu na skuteczność złożonej reklamacji.

8.      Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności Treści Cyfrowej z Umową Sprzedaży, który istniał w chwili dostarczenia Treści Cyfrowej i ujawnił się w ciągu dwóch lat od tej chwili. Domniemywa się, że brak zgodności Treści Cyfrowej z Umową Sprzedaży, który ujawnił się przed upływem roku od chwili dostarczenia Treści Cyfrowej, istniał w chwili ich dostarczenia.

9.      Sprzedawca nie może powoływać się na upływ terminu do stwierdzenia braku zgodności Treści Cyfrowej z Umową Sprzedaży określonego w ust. 8, jeżeli brak ten podstępnie zataił.

10.   Domniemanie określone w ust. 8 nie ma zastosowania, jeżeli:

a)      środowisko cyfrowe Konsumenta nie jest kompatybilne z wymaganiami technicznymi, o których Sprzedawca poinformował go w sposób jasny i zrozumiały przed zawarciem Umowy Sprzedaży,

b)      Konsument, poinformowany w jasny i zrozumiały sposób przed zawarciem Umowy Sprzedaży o obowiązku współpracy ze Sprzedawcą, w rozsądnym zakresie i przy zastosowaniu najmniej uciążliwych dla siebie środków technicznych, w celu ustalenia, czy brak zgodności Treści Cyfrowej z Umową Sprzedaży w odpowiednim czasie wynika z cech środowiska cyfrowego Konsumenta, nie wykonuje tego obowiązku.

11.   Jeżeli Treść Cyfrowa jest niezgodna z Umową Sprzedaży, Konsument może żądać doprowadzenia do jej zgodności z Umową Sprzedaży.

12.   Sprzedawca może odmówić doprowadzenia Treści Cyfrowej do zgodności z Umową Sprzedaży, jeżeli doprowadzenie do zgodności Treści Cyfrowej z Umową Sprzedaży jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla Sprzedawcy.

13.   Przy ocenie nadmierności kosztów dla Sprzedawcy uwzględnia się wszelkie okoliczności sprawy, w szczególności znaczenie braku zgodności Treści Cyfrowej z Umową Sprzedaży oraz wartość Treści Cyfrowej zgodnej z Umową.

14.   Sprzedawca doprowadza Treść Cyfrową do zgodności z Umową Sprzedaży w rozsądnym czasie od chwili, w której Sprzedawca został poinformowany przez Konsumenta o braku zgodności z Umową Sprzedaży, i bez nadmiernych niedogodności dla Konsumenta, uwzględniając ich charakter oraz cel, w jakim Treść Cyfrowa jest wykorzystywana. Koszty doprowadzenia Treści Cyfrowej do zgodności z Umową Sprzedaży ponosi Sprzedawca.

15.   Jeżeli Treść Cyfrowa jest niezgodna z Umową Sprzedaży, Konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od Umowy Sprzedaży, gdy:

a)      doprowadzenie do zgodności Treści Cyfrowej z Umową Sprzedaży jest niemożliwe albo wymaga nadmiernych kosztów,

b)      Sprzedawca nie doprowadził Treści Cyfrowej do zgodności z Umową Sprzedaży stosowanie do ust. 14,

c)      brak zgodności Treści Cyfrowej z Umową Sprzedaży występuje nadal, mimo że Sprzedawca próbował doprowadzić Treść Cyfrową do zgodności z Umową Sprzedaży,

d)      brak zgodności Treści Cyfrowej z Umową Sprzedaży jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od Umowy Sprzedaży bez uprzedniego skorzystania ze środka ochrony określonego w ust. 11,

e)      z oświadczenia Sprzedawcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on Treści Cyfrowej do zgodności z Umową Sprzedaży w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla Konsumenta.

16.   Obniżona cena musi pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z Umowy Sprzedaży, w jakiej wartość Treści Cyfrowej niezgodnej z Umową Sprzedaży pozostaje do wartości Treści Cyfrowej zgodnej z Umową Sprzedaży.

17.   Konsument nie może odstąpić od Umowy Sprzedaży, jeżeli Treść Cyfrowa jest dostarczana w zamian za zapłatę ceny, a brak zgodności Treści Cyfrowej z Umową Sprzedaży jest nieistotny. Domniemywa się, że brak zgodności Treści Cyfrowej z Umową Sprzedaży jest istotny.

18.   Sprzedawca nie jest uprawniony do żądania zapłaty za czas, w którym Treść Cyfrowa była niezgodna z Umową Sprzedaży, nawet jeżeli przed odstąpieniem od Umowy Sprzedaży Konsument z niej faktycznie korzystał.

19.   Sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu ceny jedynie w części odpowiadającej Treści Cyfrowej niezgodnej z umową oraz Treści Cyfrowej lub usłudze cyfrowej, której obowiązek dostarczenia odpadł wskutek odstąpienia od Umowy Sprzedaży.

20.   Sprzedawca zwraca Konsumentowi cenę należną wskutek skorzystania z prawa odstąpienia od Umowy Sprzedaży lub obniżenia ceny niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia Konsumenta o odstąpieniu od Umowy Sprzedaży lub obniżeniu ceny.

21.   Sprzedawca dokonuje zwrotu ceny przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył Konsument, chyba że Konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.

22.   Reklamacje są rozpatrywane przez Sprzedawcę w terminie 14 dni od dnia otrzymania reklamacji.

23.   W przypadku potrzeby uzupełnienia zgłoszenia reklamacyjnego Sprzedawca może skontaktować się z Klientem celem uzupełnienia przesłanego zgłoszenia.

24.   Odpowiedź na reklamację zostanie przesłana przez Sprzedawcę Konsumentowi na adres e-mail lub adres do doręczeń podany w reklamacji.

25.   Konsument posiada również możliwość skorzystania z pozasądowych metod rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczenia, w tym:

a)      drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy internetowej ODR Unii Europejskiej umożliwiającej składanie reklamacji i dochodzenie roszczeń związanych z zawartą Umową Sprzedaży, dostępnej na stronie: ec.europa.eu/odr

b)      zwrócenia się do stałego polubownego sądu konsumenckiego działającego przy Inspekcji Handlowej z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu wynikłego z zawartej Umowy Sprzedaży,

c)      zwrócenia się do wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej z wnioskiem o wszczęcie postępowania mediacyjnego w sprawie polubownego zakończenia sporu między Klientem a Sprzedawcą,

d)      skorzystania z bezpłatnej pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich).

26.   Sprzedawca wyłącza swoją odpowiedzialność z tytułu rękojmi w stosunku do Klientów innych niż Konsumenci.

27.   Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za jakość Towarów, jeżeli jakość ta uległa pogorszeniu z przyczyn leżących po stronie Klienta. 

 

§8

Reklamacje dotyczące Usług

(świadczonych drogą elektroniczną)

1.      Reklamacje w zakresie świadczenia przez Administratora Usług, mogą być składane do Administratora pisemnie na adres siedziby Administratora lub drogą elektroniczną na adres: info@komsto.pl

2.      W reklamacji zaleca się podanie następujących informacji:

a)      imienia, nazwiska, adresu e-mail lub adresu do doręczeń,

b)      określenia Usługi będącej przedmiotem reklamacji oraz ewentualnie reklamowanego okresu,

c)      przedstawienia okoliczności uzasadniających reklamację oraz załączenia wszelkich dokumentów oraz informacji wykazujących zasadność roszczeń reklamacyjnych.

3.      W przypadku konieczności uzupełnienia reklamacji Administrator może zwrócić się o uzupełnienie złożonej reklamacji.

4.      Administrator udziela odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.

5.      Odpowiedź zostanie przesłana na adres e-mail lub adres do doręczeń podany w reklamacji.

 

§9

Odstąpienie od Umowy Sprzedaży

1.      Na zasadach określonych w Ustawie o Prawach Konsumenta, Konsument  ma prawo odstąpić od Umowy Sprzedaży bez podania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem wynikających z Ustawy o Prawach Konsumenta, w terminie 14 dni od dnia otrzymania Towarów lub w terminie 14 dni od dnia zawarcia Umowy Sprzedaży – w przypadku zakupu Treści Cyfrowych. 

2.      Do zachowania powyższego terminu wystarczy wysłanie jednoznacznego oświadczenia:

a)      pisemnie na adres siedziby Sprzedawcy

lub

b)      drogą elektroniczną na adres: info@komsto.pl przed upływem ww. terminu.

3.      W celu odstąpienia można wykorzystać formularz odstąpienia stanowiący Załącznik nr 1 do Regulaminu, przy czym nie jest to obowiązkowe.

4.      W przypadku odstąpienia przez Konsumenta od Umowy Sprzedaży, Umowę Sprzedaży uważa się za niezawartą.

5.      W przypadku złożenia przez Konsumenta oświadczenia o odstąpieniu od Umowy Sprzedaży zanim Sprzedawca przyjął ofertę Konsumenta, oferta przestaje wiązać.

6.      W przypadku odstąpienia od Umowy Sprzedaży przez Konsumenta, Sprzedawca zwróci Konsumentowi wszystkie płatności dokonane przez Konsumenta w związku z Umową Sprzedaży, w tym koszty dostarczenia Towaru. Jeżeli Konsument wybrał sposób dostarczenia towaru inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez Sprzedawcę. Sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu Konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.

7.      Konsument ma obowiązek zwrócić Towar Sprzedawcy niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od Umowy Sprzedaży. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie Towaru przed jego upływem. Towar należy odesłać na adres siedziby Sprzedawcy.

8.      Konsument ponosi bezpośrednie koszty zwrotu Towaru (np. opłata za przesłanie Towaru do Sprzedawcy).

9.      Sprzedawca dokona zwrotu płatności określonych w ust. 6 Regulaminu, niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia Konsumenta o odstąpieniu od Umowy Sprzedaży.

10.   Sprzedawca może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od Konsumenta do chwili otrzymania Towaru z powrotem lub dostarczenia przez Konsumenta dowodu jego odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.

11.   Sprzedawca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył Konsument, chyba że Konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.

12.   Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości Towaru będące wynikiem korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania Towaru.

13.   Prawo odstąpienia od Umowy Sprzedaży nie przysługuje Konsumentowi między innymi w odniesieniu do umów:

a)      w której przedmiotem świadczenia jest Towar nieprefabrykowany, wyprodukowany według specyfikacji konsumenta lub służący zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb,

b)      w której przedmiotem świadczenia jest Towar dostarczany w zapieczętowanym opakowaniu, którego po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu,

c)      w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu,

d)      o dostarczanie Treści Cyfrowych niedostarczanych na nośniku materialnym, jeżeli Sprzedawca udostępnił Treści Cyfrowe Konsumentowi za wyraźną i uprzednią zgodą Konsumenta, który został poinformowany przed udostępnieniem Treści Cyfrowych, że po spełnieniu świadczenia przez Sprzedawcę utraci prawo odstąpienia od Umowy Sprzedaży, i przyjął to do wiadomości, a Sprzedawca przekazał Konsumentowi potwierdzenie o którym mowa w Ustawie o Prawach Konsumenta.

14.   Zasady określone w § 9 mają odpowiednie zastosowanie do odstąpienia od Umowy (o świadczenie usług drogą elektroniczną).

15.   Prawo do odstąpienia od Umowy lub Umowy sprzedaży nie przysługuje podmiotom innym niż Konsumenci.

 

§10

Serwis – własność intelektualna

1.      Serwis może zawierać treści (inne niż Treści Cyfrowe) chronione Prawem Autorskim, znaki towarowe i inne oryginalne materiały, w szczególności teksty, zdjęcia, grafiki, dźwięki i materiały wideo, a przyjęty w Serwisie wybór i układ prezentowanych w nim treści stanowi samoistny przedmiot ochrony. Wśród treści udostępnianych za pośrednictwem Serwisu znajdują się utwory chronione Prawem Autorskim na rzecz Sprzedawcy, a także utwory, do których prawa autorskie posiadają inne podmioty, rozpowszechniane w Internecie przez Sprzedawcę, na podstawie obowiązujących przepisów prawa oraz umów, w tym umów licencyjnych.

2.      Udostępnienie jakichkolwiek treści dostępnych w Serwisie nie oznacza nabycia jakichkolwiek praw na dobrach niematerialnych, w tym praw autorskich do utworów. Korzystający z Serwisu nie ma prawa zwielokrotniania, powielania, rozpowszechniania, wprowadzania do obrotu jakichkolwiek treści umieszczonych w Serwisie, ani udostępniania ich osobom trzecim. Z utworów dostępnych w Serwisie można korzystać jedynie w zakresie dozwolonego użytku wyznaczonego przepisami Prawa Autorskiego oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. Nr 128 poz. 1402).

 

§11

Dane osobowe

3.      Administratorem danych osobowych (w rozumieniu odpowiednich przepisów prawa dotyczących ochrony danych osobowych) Klientów korzystających z Serwisu lub Usług jest Sprzedawca.

4.      Celem przetwarzania danych jest wyłącznie możliwość świadczenia na ich rzecz Usług, zawarcie i  realizacja Umowy, Umowy Sprzedaży i Zamówienia, odpowiadanie przez Administratora na zapytania, wezwania bądź wnioski bądź reklamacje, cele marketingowe Administratora.

5.      Klient ma prawo do dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych – na warunkach określonych w odpowiednich przepisach prawa.

6.      Szczegóły dotyczące przetwarzania danych osobowych, opisuje Polityka Prywatności.

 

§12

Zmiana Regulaminu

1.      Sprzedawca zastrzega sobie prawo do zmiany Regulaminu.

2.      Sprzedawca poinformuje Klientów o zmianie Regulaminu na 14 dni przed wejściem zmian w życie poprzez zamieszczenie nowej wersji Regulaminu w Serwisie, wraz z informacją o dokonaniu zmiany oraz terminie zmiany.

3.      Zamówienia złożone przez zmianą Regulaminu będą realizowane na podstawie uprzednio obowiązującego Regulaminu.

4.      Zmiany Regulaminu mogą być dokonywane w każdym czasie, z ważnych powodów, takich jak:

a)      zmiana zakresu funkcjonalności Serwisu,

b)      zmiana, dodanie lub likwidacja Usługi,

c)      zmiana dotychczasowych zasad funkcjonowania Serwisu,

d)      zmiana danych Sprzedawcy wskazanych w Regulaminie,

e)      zmiana sposobu płatności lub dostawy,

f)       rozpoczęcie świadczenia usług cyfrowych w ramach Serwisu,

g)      zmiana wymogów technicznych korzystania z Serwisu,

h)      zapobieganie nadużyciom,

i)        zmiana obowiązujących przepisów prawa lub ich wykładni mających wpływ na treść Regulaminu lub funkcjonowanie Serwisu,

j)        wydanie orzeczenia sądu lub właściwego organu mających wpływ na treść Regulaminu lub funkcjonowanie Serwisu.

5.      Zmiana Regulaminu wchodzi w życie w terminie wskazanym w informacji określonej w ust. 2, jednak nie wcześniej niż na 14 dni od dnia poinformowania Klientów o planowanej zmianie Regulaminu.

6.      Z chwilą wejścia w życie zmian Regulaminu  wszelkie wcześniejsze postanowienia w tym zakresie tracą moc, a w ich miejsce obowiązują postanowienia nowe, chyba że dalsze postanowienia niniejszego Regulaminu stanowią inaczej.

7.      Zmiana Regulaminu nie ma wpływu na prawa nabyte Klientów. Umowy Sprzedaży zawarte przed zmianą Regulaminu będą realizowane na podstawie uprzednio obowiązującego Regulaminu. Z zastrzeżeniem ust. 9, w przypadku złożenia Zamówienia przed zmianą Regulaminu, przyjęcie oferty Klienta przez Sprzedawcę nastąpi na podstawie wersji regulaminu w czasie którego złożono Zamówienie, chyba, że Klient poinformuje Sprzedawcę o woli zawarcia Umowy Sprzedaży na zasadach zmienionego Regulaminu.

8.      Klient, który nie akceptuje zmienionej wersji Regulaminu, w terminie przed wejściem zmian w życie, może odmówić akceptacji zmiany Regulaminu w formie pisemnej na adres Sprzedawcy lub adres e-mail : info@komsto.pl

 W takim przypadku Konto Klienta zostanie niezwłocznie usunięte przez Sprzedawcę.

9.      Brak złożenia przez Klienta oświadczenia, o którym mowa w ustępie powyżej zostanie uznany za akceptację zmian w Regulaminie.

10.   Usunięcie Konta lub odmowa akceptacji zmiany Regulaminu nie ma wpływu na już zawarte Umowy Sprzedaży. W przypadku złożenia oświadczenia określonego w ust. 8 powyżej Zamówienia Klienta, co do których nie została jeszcze zawarta Umowa Sprzedaży, zostaną anulowane.

11.   Sprzedawcy przysługuje prawo do likwidacji Serwisu w każdym czasie. Administrator poinformuje Klientów o powyższym w terminie 14 dni przed dokonaniem likwidacji poprzez umieszczenie informacji w Serwisie. W sytuacji określonej powyżej Umowy zawarte ze Sprzedawcą ulegają rozwiązaniu.

12.   Określone powyżej działania pozostają bez wpływu na prawa nabyte Klientów, w tym w szczególności na Umowy Sprzedaży lub Zamówienia zawarte lub złożone przed dniem wejścia w życie zmian.

 

§13

Postanowienia końcowe

1.      Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za zgodność Towaru lub Treści Cyfrowej z Umową Sprzedaży na podstawie Ustawy o Prawa Konsumenta oraz Kodeksu Cywilnego.

2.       Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za zgodność Usług z Umową na podstawie Ustawy o Prawa Konsumenta, Kodeksu Cywilnego oraz USIUDE.

3.      W maksymalnym zakresie dozwolonym przez prawo Rzeczypospolitej Polskiej, Sprzedawca w żadnym wypadku nie odpowiada wobec Klientów innych niż Konsumenci, w ramach jakiejkolwiek podstawy odpowiedzialności, w tym zaniedbania, za jakiekolwiek szkody wynikające z korzystania lub niemożności korzystania z Serwisu lub Usług, nawet jeśli Sprzedawca został powiadomiony o możliwości wystąpienia takich szkód lub szkody takie są możliwe do przewidzenia. Korzystając z Serwisu lub Usług, Klient nie będący Konsumentem, zgadza się, iż to ograniczenie będzie miało zastosowanie do wszelkich Usług i innych materiałów, które mogą być dostępne za pośrednictwem, bądź w związku z korzystaniem z Serwisu.

4.      Wszelkie umowy ze Sprzedawcą zawierane są w języku polskim.

5.      Wszelkie umowy zawierane na podstawie niniejszego Regulaminu podlegają przepisom prawa polskiego, chyba, że bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa wskazują inaczej.

6.      Wszelkie spory pomiędzy Sprzedawcą a Konsumentem, będą rozstrzygane przez właściwy sąd, ustalony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

7.      Wszelkie spory pomiędzy Sprzedawcą a Klientem, nie będącym Konsumentem, będą rozstrzygane przez sąd właściwy dla Administratora.

 

 

Załącznik nr 1

 

WZÓR FORMULARZA ODSTĄPIENIA OD UMOWY

(formularz ten należy wypełnić i odesłać tylko w przypadku chęci odstąpienia od umowy)

– Drafis Sp. z o.o., Chlebowo 140, 66-620 Gubin, adres e-mail: info@komsto.pl

–  Ja/My(*) niniejszym informuję/informujemy(*) o moim/naszym odstąpieniu od umowy sprzedaży następujących rzeczy(*) umowy dostawy następujących rzeczy(*) umowy o dzieło polegającej na wykonaniu następujących rzeczy(*)/o świadczenie następującej usługi(*)

– Data zawarcia umowy(*)/odbioru(*)

– Imię i nazwisko konsumenta(-ów)

– Adres konsumenta(-ów)

– Podpis konsumenta(-ów) (tylko jeżeli formularz jest przesyłany w wersji papierowej)

– Data

(*) Niepotrzebne skreślić.